Wystawa fotografii pt. "Kamienne cienie" Bolesława Ryzińskiego- kurator wystawy Lech Majewski

prasa_1.jpg



Szanowni Państwo
Z uwagi na duże zainteresowanie wernisażem Bolesława Ryzińskiego "Kamienne Cienie" i przewidywaną frekwencją zostaje ona odwołana. O dokładnej dacie wydarzenia będziemy państwa informować. Za zaistniałą sytuację przepraszamy!


Wernisaż wystawy fotografii „Kamienne Cienie” autorstwa Bolesława Ryzińskiego, artysty malarza, rzeźbiarza, fotografika polskiego pochodzenia, od 40 lat mieszkającego i tworzącego w USA. Kuratorem wystawy jest Lech Majewski, światowej sławy polski reżyser filmowy i teatralny, pisarz, poeta i malarz. Wystawę można oglądać w dniach od 19 marca do 30 kwietnia w SqArt Gallery, mieszczącej się w budynku Bytom Square na terenie dawnych Zakładów Odzieżowych, przy ul. Wrocławskiej 32/34. Wstęp wolny.

W lipcu 2017 roku, będąc na wakacjach w zachodniej części kanadyjskiego półwyspu Cape Breton, spędzałem dużo czasu chodząc po skalistych klifach wybrzeża. Pewnego dnia, spacerując o zachodzie słońca, zobaczyłem na skałach swój cień układający się w zaskakujący sposób. Jego kształty rzucone na pofałdowane powierzchnie, ustawione w różnych planach i pod różnymi kątami przybierały dynamiczne i intrygujące formy. Instynktownie zacząłem te cienie fotografować. Wieczorami przeglądając zdjęcia uświadomiłem sobie, że takie właśnie cienie mogli oglądać pierwotni ludzie żyjący w skalnych jaskiniach. Większość z nas zna swój cień rzucany na płaskie powierzchnie poziome lub pionowe. Nasi przodkowie widzieli inne kształty, co formułowało ich poczucie estetyczne. Często spotykamy się z tzw. sztuką prymitywną afrykańskich czy azjatyckich masek i rzeźb. Widzimy w nich zniekształcenia nieodpowiadające realistycznym wizerunkom naszej fizjonomii. Estetycznie są one zaskakująco proste i współczesne. Jako artysta ciągle poszukuję form, które mnie intrygują swoją niepowtarzalnością, i to właśnie wydarzyło się latem 2017 roku na Cape Breton.

Na wstępie opisu do katalogu wystawy jej kurator Lech Majewski bardzo pięknie i poetycko napisał o tych fotografiach:

Nie ma bryły bardziej skomplikowanej niż skała – jej kamienny byt jest kwintesencją materii. Nie ma figury prostszej niż cień – ów efemeryczny fantom pojawia się lub znika gdy nie może pożywić się światłem. Połączenie ich w „Kamienne Cienie” stanowi oksymoron, czyli wspólnotę przeciwieństw i zbliża nas do głębszej logiki, paradoksalnie niezbędnej do rozumienia świata istniejącego dzięki harmonii przeciwstawnych sił. Twarda, ciężka, wieczna skała i ulotny, miękki cień tak uległy, że przyjmuje kształt kamienia, dotyka go i przywiera doń tak mocno, że żadna siła nie jest go w stanie oddzielić. Harmonia oppositorum”.

Mam nadzieje, że wystawa zaintryguje Państwa do innego spojrzenia na padające cienie, które towarzyszą nam prze całe życie.

Bolesław Ryziński



Bolesław Ryziński urodził się w 1952 r. w Międzyzdrojach. Dyplom z architektury zdobył w 1977 roku na Politechnice Szczecińskiej. Potem wstąpił na Wydział Form Przemysłowych Państwowej Wyższej Szkoły Plastycznej w Gdańsku, którą ukończył w 1980 roku. Po studiach wyemigrował do Stanów Zjednoczonych na praktykę w eksperymentalnym osiedlu Arcosanti w Arizonie. W 1981 r. zamieszkał w Nowym Jorku gdzie przez kilka lat pracował dla legendarnego biura architektonicznego Skidmore Owings & Merrill. W roku 1983 założył własne biuro projektowe a w roku 1995 – firmę budowlaną ABR Builders, która wykonała do tej pory ponad 100 architektonicznych projektów rezydencyjnych i komercyjnych w stanach Nowy York i Connecticut. Obecnie mieszka w Westport, w stanie Connecticut.

Wystawy:



2016 Art345Gallery, New York, wystawa zbiorowa Spectrum, malarstwo, rzeźby
2017 Art345Gallery, New York, wystawa indywidualna “Wayward”, malarstwo, rzeźby, fotografie,
2017 Polish&Slavic Art Center, New York, wystawa indywidualna w ramach Festival Chopin&Friends no XIX, malarstwo, rzeźby
2018 Art345Gallery, New York, wystawa zbiorowa The Rites of Spring, malarstwo, rzeźby
2018 Columbia University, New York, wystawa indywidualna Wayward Cube, rzeźba Mobil, muzyka



Więcej na: www.bolekryzinski.com



SqArt Gallery mieszcząca się w budynku Bytom Square na terenie dawnych Zakładów Odzieżowych Bytom S.A. została założona przez ludzi z pasją tworzenia, kreowania nowych przestrzeni dla sztuki współczesnej i nowoczesnego biznesu oraz upowszechniania wartości artystycznych sztuki i designu. Przekraczając stereotypy i bariery, łącząc tradycyjne wartości estetyczne z najnowocześniejszymi trendami w sztukach wizualnych, chcemy trafiać do odbiorców wymagających, oferując nie tylko obcowanie z wytworami działalności artystycznej, ale także ich nabywanie. Wspierana przez Stowarzyszenie SqArt Gallery galeria łączy w sobie funkcje instytucji kultury oraz obiektu komercyjnego, w którym możliwe jest nabywanie dzieł sztuki i wynajmowanie przestrzeni artystycznych w celach biznesowych. Więcej na: www.sqart.pl



KAMIENNE CIENIE
Nie ma bryły bardziej skomplikowanej niż skała – jej kamienny byt jest
kwintesencją materii. Nie ma figury prostszej niż cień – ów efemeryczny fantom
pojawia się lub znika gdy nie może pożywić się światłem. Połączenie ich w
Kamienne Cienie stanowi oksymoron, czyli wspólnotę przeciwieństw i zbliża nas
do głębszej logiki paradoksalnej niezbędnej do rozumienia świata istniejącego
dzięki harmonii przeciwstawnych sił. Twarda, ciężka, wieczna skała i ulotny
miękki cień tak uległy, że przyjmuje kształt kamienia, dotyka go i przywiera doń
tak mocno, iż żadna siła nie jest go w stanie oddzielić. Harmonia oppositorum.
W fotografiach Bolesława Ryzińskiego te przeciwległe byty spotykają się, by
odkryć i zgłębić naszą przeszłość. Wiele bowiem śladów prowadzi w głąb historii.
Dla Platona w jego Politei skała i rzucone na nią cienie, to elementy jednej z
najważniejszych przypowieści o losie człowieka. W estetyce Średniowiecza
przyroda miała cechy ludzkie, antropomorficzne: jezioro było okiem, szuwary
rzęsami, skały natomiast stanowiły Ciało Chrystusa. Popękane powierzchnie
przywodziły na myśl otwarte rany na Jego ciele, toteż Leonardo da Vinci, malując
Madonnę wśród skał, nie wybrał poszarpanego, skalnego tła ze względów
estetycznych, tylko z powodu jego symboliki.
Początek malarstwa mitologia grecka również przypisuje rysunkowi cienia na
ścianie. Pliniusz Starszy w Księdze XXXV swojej Historii Naturalnej twierdzi, że
obrysowanie ludzkiego cienia ustanowiło pierwszy obraz […omnes umbra hominis
lineis circumducta] i w rozdziale piętnastym opowiada o pewnej pięknej
mieszkance Sykionu, córce Butadesa o imieniu Kora, która zakochała się w
młodym pracowniku jej ojca. Dostrzegając to, ojciec wysłał obiekt jej westchnień
na daleką i niebezpieczną podróż. W pożegnalny wieczór, pragnąc zachować
obraz ukochanego, Kora przystawiła oliwną lampę do głowy kochanka i
obrysowała profil jego twarzy [umbram ex facie eius ad lucernam in pariete lineis
circumscripsit]. Pierwszym malarzem była zatem kobieta.
Niezwykłe fotogramy Ryzińskiego, tak proste w swej poetyce (a prostota, to
najtrudniej osiągalny cel sztuki) rejestrują natomiast coś znacznie starszego,
nieuchwytnie archaicznego. Carl Gustav Jung pewnie odnalazłby w nich ulotny
smak prawieku – pierwszy obraz człowieka – początek wszelkiej sztuki.
Najwcześniejsze formy malarstwa naskalnego z groty w Lascaux stworzone
dwadzieścia tysięcy lat temu są zapisem cieni zwierząt i ludzi. Owe paleolityczne
formy wciąż wzbudzają zachwyt siłą magicznego wyrazu. Urodzony na wyspie
Wolin, pośród wysokich skarp i głazów morskich, Ryziński znalazł na kanadyjskim
wybrzeżu, wśród słońca i skał Cape Breton, archetyp sztuki i swojej egzystencji.
Lech Majewski


bytomski.pl, BECEK Bytomskie Centrum Kultury, Życie Bytomskie, Silesia24.pl, Silesia24, Instytucja Filmowa SILESIA FILM, Silesia Film Commission, Info Bytom, Silesia.info.pl, SferaTV, Śląska.tv, Opera Śląska, Teatr ROZBARK, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Śląski Informator Kulturalny


prasa_4.jpg

prasa_3.jpg


wszystkie wydarzenia